tisdag 5 december 2017

Semester - då gör jag vad jag vill!


När jag har semester och tillbringar den hemma så vaknar jag alltid upp och bestämmer för vad dagen ska innehålla. Idag blir det en långpromenad i de omgivningar som jag älska i vår stad.
När jag kom hem så drog jag igång med att ta han om biten med högrev som har legat ett tag i kylen. Det blev lagning i min Crock Pot, en Beef Bourguignon.
Så först tar jag med dig på min promenad och längre ner kommer recept och bilder =)


Underbara Svartån som ringlar genom hela Örebro, bara att följa den så möts du av underbara omgivningar. Jag tog promenadvägen som går igenom Wadköping, gamla hus från ett gammalt Örebro som samlats på en plats.



Det finns ett mysigt bageri som heter Jeremiasbageriet, gott mat och kaffebröd kan du handla där.











Herr och fru And 

Turen gick vidare till Hjälmaren, Rynningeviken och Rävgången. Mitt på bron fanns detta lilla bokhus där du kan byta böcker.





                                                               
Här kommer ett busenkelt recept, det kommer från loppi.

Du behöver

700-800 g högrev (skuren i grytbitar)
1 pkt bacon (eller sådär 6 skivor) eller 200 g sidfläsk
150-200 g skogschampinjoner (delade på mitten)
3 msk mjöl
2 vitlöksklyftor (pressad)
2 lagerblad
1 tsk timjan
1 rödlök (i mindre bitar)
2 morötter (skivade mellantjockt)
2.5 dl rött vin
2.5 dl vatten
1 oxbuljongtärning
1 msk tomatpuré
salt, peppar, färsk timjan att dekorera med


Gör så här

Knaperstek bacon i panna. Låt rinna av på papper. Lägg i grytbitarna i pannan och bryn runt om. lägg över grytbitarna i Crock pot.

Lägg ner lök och morotsskivor i en kastrull. I med tomatpuré, timjan och pressad vitlök. Salta och peppra. Rör ner mjölet. Tillsätt vatten och smula ner buljongtärningen. Blanda runt ordentligt. Häll över köttet i Crock Pot. Lägg i lagerblad.

Smula knaperstekt bacon över grytan och häll över vinet. Tillsätt champinjonerna och rör runt lite försiktigt.

Sätt på locket på Crock Pot grytan, tryck på LOW och ställ in på 8 timmar.

Ps. Jag gjorde den dagen innan, var ju inte säker på om det skulle bli lyckat. Jag hällde över allt i en gryta och då det svalnat ställde jag in i kylen, funkade hur bra som helst.

Servera med ris eller klyftpotatis med en stor grönsallad.

Dagens tanke


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar