onsdag 6 december 2017

Indisk Korma med fläskgrytbitar och mera semester

Bild och recept från crockpot.se

Det blir många promenader och mycket matlagning när jag har semester. Kan inte låta bli att dela med mig av detta supergoda recept på Indisk Korma. I dag gjorde jag detta recept fast jag använde mig av fläskgrytbitar. Det blev så otroligt gott vill jag lova. Jag tillagade den i min Crock Pot som har blivit min bästa vän i köket. Bara ladda den med allt som ska vara och sedan lagar den sig själv medans jag pysslar med annat. som tex promenerar.

Indisk Korma med lamm

Ingredienser

2 msk olivolja
• 700 g benfri lammbog, grovtärnad
• 1 msk mald koriander
• 1,25 dl kokande vatten
• ½ tsk hett chilipulver
• 1 kycklingbuljongtärning
• 1 tsk mald gurkmeja
• 1 - 2 tsk maizena, valfritt
• 1 tsk mald kanel
• 6 msk vispgrädde
• 6 gröna kardemummakärnor, krossade
• Peppar och salt
• 2 vitlöksklyftor, finhackade
• 2 tomater, grovhackade
• 2 mellanstora lökar, hackade
• 2 msk färsk koriander, hackad
• 1 msk färsk ingefära, finhackad

Här hittar du recept på Raita

Gör så här

Bryn de torra kryddorna i oljan 2-3 minuter för att framhäva deras smak.
Tillsätt vitlök, lök och ingefära och bryn i ytterligare 3-4 minuter, blanda ordentligt.

Häll i oljan med kryddor i din Crock-Pot.
Tillsätt lammkött, vatten och buljongtärning, krydda med salt och peppar.
Sätt på locket och koka i 5-6 timmar på Låg.

När köttet är klart, rör om. Red med maizena tills såsen tjocknar.
Tillsätt grädde, tomater och koriander.
Smaka av.

Servera med basmatiris och raita.




Några bilder från dagens promenad som blev 6 km får du här.



Dagens fundering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar