lördag 2 februari 2019

Sötpotatis - crust quiche med spenat och grönkål

Nyheten i mitt liv är att jag ska börja äta mer vegetariska rätter, därför ger jag dig här en favorit i repris... en av mina absolut bästa 💖

I stället för den klassiska pajdegen rekommenderar jag dig att använda sötpotatis att klä din pajform med. Bra att utesluta det vita mjölet och få den söta goda smaken i kontrast till grönkålens lite beska smak. Vill du inte vara vegetarisk varje gång så fungerar det att lägga i bacon, skinka eller salami.



Jag brukar göra två åt gången då de går utmärkt att frysa ner i portionsbitar till matlådor.

bild 3

Ingredienser 
2 stycken medium stora sötpotatisar
1 tsk oliv olja
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 gul lök, hackad
200 g färsk spenat
200 g grönkål 

1/4 tsk svartpeppar
1/ tsk salt

Äggstanning
4 ägg
200 ml kokosmjölk
1/4 tsk muskotnöt
2 dl riven ost, feta, cheddar, präst ( välj efter egen smak)


  1. Smörj in formen och fördela de tunt skivade sötpotatisarna (bild 3) Förgrädda i 10-15 minuter i 180 grader
  2. Stek löken och vitlöken i lite olja tillsammans med spenat, grönkål och kryddor
  3. Gör äggstanningen, blanda allt tillsammans
  4. Fyll ditt förgräddade skal med spenat och kålblandningen
  5. häll över äggstanningen

Grädda i 180 grader cirka 25 - 30 minuter 
Ät med en god grönsallad

Originalrecept på engelska hittar du på sweetashoney.co




Dagens tänkvärda



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar