söndag 26 november 2017

Lite tjuvstart - och risgrynsgröt


I dag har det blivit lite smygstart med det där som komma skall...



En liten tomte fick komma fram ur garderoben.

Risgrynsgröt till kvällsmat blev det också, det är ju bara så himla gott.

Ingredienser

6 portioner
2 1⁄2 dl rundkorning ris
5 dl vatten
2 msk smör
1 tsk salt
8 dl mjölk
1 kanelstång
1 msk strösocker
(Jag använder laktosfria alternativ)

Så här gör du 

Blanda ris, vatten, smör och salt i en stor tjockbottnad kastrull.
Låt koka på svag värme ca 10 min.
Tillsätt mjölk och kanelstång.
Låt gröten koka på mycket svag värme 30-40 min. Späd med mer mjölk om gröten blir för tjock. Smaksätt med sockret.
Servera med mjölk och kanel.

Alternativt lagande
Börja med att sätta ugnen på 100 grader, följ sedan punkterna 1-3 men sätt sedan kastrullen i ugnen i c:a 50 minuter. Då sväller den klart, blir inte bränd och man slipper passningen vid spisen. Späd med mjölk om nödvändigt och tillsätt sockret. På detta viset får man tid till annat stök och gröten blir minst lika bra som på spisen



En favoritljusstake som jag köpte på myrorna för ca 25 år sedan. Bara älskar den.


Denna fina julstjärna hittade jag idag på Bauhause för bara 10 kronor. 
Och givetvis fick den följa med hem.

Så är det eller hur?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar