måndag 13 mars 2017

Fibromyalgi är ett kroniskt smärttillstånd - inte en inbillad sjukdom

Tänkte dela med mig av en artikel jag hittade när jag letade efter tips på hur jag ska göra för att få min fibrovärk mera uthärdlig.

I tidningen Allas berättas det om en ny forskningsrapport där vi som lider av fibro får våra smärtor rumsrena.



Fibromyalgi är ingen inbillad sjukdom, det slår forskarna fast efter att ha gjort revolutionerande upptäckter.


Det har nu framkommit att orsaken tycks sitta i blodkärlen och inte i hjärnan.Det här resultatet kan vara slutet på ett flera decennier långt mysterium, menar forskarna.
En sjukdom som vi, fibrosar, av många läkare blivit bemötta med att ha psykisk problem.

Nu har forskarna upptäckt att den främsta källan till smärta härrör från en mycket oväntad källa – ett överskott av blodkärl.Enligt Allas, har forskarna sett ett extremt överskott av nervfibrer på händerna hos patienter med fibromyalgi

YES…här kommer förklaringen till varför jag alltid får så ont i mina händer… neuroforskaren Frank L. Rice menar att genombrottet skulle kunna lösa frågan om varför många av de drabbade har just extremt känsliga händer, liksom andra smärtsamma punkter i hela kroppen, och varför kyligt väder tycks förvärra symtomen.
Han säger:
– Vi trodde tidigare att dessa nerver bara var inblandade i regleringen av blodflödet, men här fick vi bevis på att blodkärlen också kan bidra till vår känsel och upplevda smärta, säger den amerikanske neuroforskaren Frank L. Rice.
Läs mer om symtom hos fibromyalgiförbundet 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar