måndag 3 juni 2013

Ops detta var gott...musiga recept ala VV

 
Så här gott kan det bli om man är med i viktväktarna...ja, jag försöker att tänka på vad jag äter och sedan jag började med VV s har jag gått ner 4 kilo på 1 månad. Å ja, jag är stolt över mig själv. Här bjuder jag dig nu på en läckermåltid ...passande till sommarkvällarna
Grillade grönsaksspett med fetaostdipp
 

Kycklingfilé med Vitlök- och örtmarinerade grönsaker som grillas på spett. Serveras med en ljuvlig oliv- och fetaostdip

 
Dela aubergine och paprika i bitar, skiva squash.
Blanda samman olja, vinäger, buljong, pressad vitlök, örtkryddor, salt och peppar till en marinad i en plastpåse.
Lägg ner grönsakerna i plastpåsen, knyt och skaka om. Marinera grönsakerna i ca 30 min, vänd om då och då.
Gör dippen under tiden som grönsakerna marineras. Finfördela fetaosten med en gaffel och rör samman med mjölk och örtkryddor. Hacka oliverna fint och rör ner i dippen, smaka av med salt och peppar.
Trä upp grönsakerna på blötlagda träspett och grilla 10-15 min. Servera med fetaostdippen och en bit baguette.
 
MARINAD till 4 kycklingfileer :
6 msk finhackad rödlök
2 msk olja
2 msk soja
4 msk chilisås
2 pressade vitlöksklyftor
svartpeppar
Blanda marinaden & låt kycklingen dra i den minst 30 min.

Efterrätt





Zabaionegratinerade rabarberstjälkar och äppelklyftor


 

  200 g Rabarber   
  1 st Äpple   
1 msk Margarin flytande 80%   
1 dl Rörsocker   
1 krm Kanel   
2 st Äggula   
1 msk Socker   
1 dl Vin, vitt halvtorrt   

Instruktioner

  • Skölj och skala rabarber och äpple. Skär rabarber i grova bitar och äpplet i klyftor.
  • Fräs frukten i margarinet, strö över råsocker och kanel. Vänd runt frukten i pannan tills den mjuknat något.
    Vispa äggulor, socker och vin fluffigt på svag värme eller i vattenbad. Lägg frukten i fyra stora ugnsfasta glas eller en stor form.
  • Ringla över zabaione, gratinera i ugn 250 grader ett par minuter. Garnera med citronmeliss.


Dagens tänkvärda
 
Kalorier: små trevliga saker i maten som ger människan volym och pondus.
 
Ha det gott// Glöm inte att andas
Bettan
                                                 
                                 
                                                                                 
                                                                              

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar