måndag 11 september 2017

Gör egna massagoljor

Har funderat länge på det här med att tillverka egna massageoljor så nu har jag äntligen gjort slag i saken. 
Ylang ylang
Beställde hem förutsättningar från en hemsida som heter Opella. Där kan du köpa Eteriska oljor jag köpte, under varje bild kan du klicka på länken och läsa vad de olika oljorna har för bra egenskaper.


Tea tree


Vetiver

citron 


Förpackningar och annat nödvändigt till mina massageoljor och en burk till min hemmagjorda deo.

 
I affären köpte jag olivolja som jag använder som bas till massageoljan.

Shenet hittar du olika recept på hur du sedan tillverkar dessa sköna oljor.
Min första olja blev med Ylang-Ylang som är ro och sömngivande. Den testades i går kväll, och ja, jag sov som en stock ...:)

Egenskaper
Afrodisiakum, stimulerande, balanserande, antiseptisk
KroppBlodtryckssänkande
Anses lugna hjärta och andning och därmed bra vid hjärtklappning eller snabb/häftig andning.
Hud
Normal- fet hud.
Verkar klådstillande på insektsbett.
Anses stimulera hårväxten och vara effektiv vid seborré.
Mentalt
Lugnande: Motverkar frustration, nedstämdhet, stress och sömnproblem.
Kuriosa 
  • 20 meter högt tropiskt träd med stora blommor i rosa, lila och gult.Gula blommorna anses bäst.
  • Kommer från Indonesien och Filippinerna
  • Traditionellt använts i kosmetik och hårvård men även vid olika hudåkommor eller för att förebygga feber samt bekämpa infektioner.
  • Under 1800 talet blev ylang ylangoljan en av ingredienserna i Maccasar oil, en omåttligt populär hårolja för män som ansågs främja hårväxten. Källa:Opella


1 kommentar:

  1. Kommentera gärna, det är kul att få veta vad du tycker om det här inlägget =)

    SvaraRadera