tisdag 10 januari 2017

Testat att laga laktos och glutenfria Grekiska köttbullar i min CrockPot



Kände att jag var sugen att testa något nytt i min CrockPot. Efter en stunds surfande så hittade jag detta recept hos Linda en annan tjej som bloggar. Jag modifierade lite i hennes recept utifrån mina önskemål på kryddningen. Min crocker är den enklaste varianten för ca 300 kr men jag önskar mig en ny med timerfunktion så den kan stänga av sig tidigare om det behövs.


Köttbullarna 

800 g nötfärs eller lammfärs
2, 5 dl vatten

2 msk potatismjöl
4 pressade vitlöksklyftor 
0, 5 finriven gul lök
2 tsk salt 
2 tsk timjan 
2 tsk kanel 
2 tsk oregano
en nypa chiliflaces
Svartpeppar 
Tomatsås
2 burkar krossade tomater 
2 gula lökar grovt skurna
1 dl vatten 
1 grönsaksfond
3 msk tomatpure 
1 tsk timjan 1 tsk oregano
0, 5 tsk salt 
Gör så här:
Hälla ner tomater i din crockpot + resten av ingredienserna till såsen. Rör om.
Blanda potatismjöl och  vatten + kryddor, pressade vitlöksklyftor och lök och rör om väl. Blanda ner köttfärsen och se till att allt blandar sig bra. Rulla till stora köttbullar och lägg ner dem en i taget i tomatsåsen. 
Sista lagret kan hamna lite ovanför (beroende på vilken storlek du har på di Crocker. Du kanske får flytta runt köttbullarna lite.
Laga på Hög i 2, 5 – 4 h. Mina blev klara idag på 2, 5.- 3 timmar
Servera med ris eller pasta och en god sallad
Smaklig måltid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar