söndag 19 juni 2016

Firar mina 30 poäng i svenska som andraspråk

 
Idag firar jag att jag klarat kursen SSA, svenska som andraspråk,  30 poäng. Jag har pluggat på 50% och jobbat 80%. Är så stolt över att jag orkat och lyckats. Nu är jag behörig lärare på SFI.
 



 



Första skörden av sommarkantareller är hämtad. Smörstekta på rostad macka är oslagbart. I alla fall de första för säsongen.
 

                                                                                                                   
Rabarberskörd och kokning av kräm
 

Smultron i vår trädgård
 
    

Egen odlad mynta till Mojito



Historia
Mojito föddes som drink på Kuba under 1900-talets begynnande sekel, antagligen på den berömda baren La Bodeguita del Medio i Havanna. Här avnjöt den välkände författaren Ernest Hemingway, som stamkund, allra helst sin Mojito - och marknadsförde den med hjälp av sina romaner.
Drinkreceptet vi här presenterar är originalreceptet, alla möjliga variationer och förenklingar kan förekomma runt om i världen. Våga testa olika typer och hitta ditt eget favoritrecept.

Mojito's drinkrecept

4 - 6 cl Ljus rom
2 cl Limejuice (ca en halv limefrukt)
2 tsk Strösocker (eller ett par msk sockerlag)
Ett par kvistar Färsk mynta
Sodavatten
 

 

Häll limejuicen i ett högt glas, tillsätt sockret och rör om tills det löser sig.
Lägg därefter i den färska myntan.
Häll på romen, tillsätt iskuber och fyll upp med sodavatten
Rör slutligen om och garnera med någon myntakvist.
 


Dagens tanke



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar